Hozzáadás a kedvencekhez Bemutatkozás Kapcsolat Információ, Hírek Váltóméretkalkulátor ÁSZF
Főoldal Személyautó abroncsok
Utánfutó abroncsok
Mezőgazdasági és ipari abroncsok
Motor abroncsok
ATV abroncsok
 Frissítés: 2018 . nov.  13
  Szolgáltatások Bejelentkezés Flottakedvezmény Tanácsadás Hobby

Miért szükséges új gumiabroncsokhoz új szelep?



Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják: tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.

  • A gumiszelepek magában a kerékpánt furatban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek.
  • A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.
  • A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamit sérülésektől mentesnek kell lennie.
  • A gumiszelepek is öregszenek: ennek jele, hogy egyre több repedés keletkezik a szeleptesten, ami veszélyes is lehet.
  • Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajítja el a szelepet.
  • Egy gumiszelep kereken 20 gramm tömegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális húzóerő hat rá.
  • Ezért a nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain, vagy dísztárcsáin szeleptámasztást alkalmaznak
  • A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 25°-nál többet, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerékdísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni.
  • Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent.
  • A szennyeződés, a por és a nedvesség menet közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.

Nyúlási próba

200 km/h sebességnél a szelepre óriási centrifugális erő hat. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel együtt.